Yoga in de jacuzzi

Yoga is de afgelopen jaren steeds populairder geworden. Tegenwoordig kun je yoga klassen in de sportschool volgen, buiten op het gras maar ook zelf kun je yogasessies houden in bijvoorbeeld je woon- of slaapkamer. Maar wist je dat je ook yoga kunt doen in een jacuzzi? Ja je leest het goed: yoga in de jacuzzi! Je vindt hieronder wat dit precies inhoudt en hoe je het zelf zou kunnen uitvoeren.

Yoga in de jacuzzi

Yoga in de jacuzzi wordt steeds populairder en kan zowel samen als alleen uitgevoerd worden. Naast dat het natuurlijk gezellig is om samen te doen is het voor sommigen ook handig. Voor veel mensen, vooral zij die net beginnen met yoga, zijn sommige yoga-oefeningen nog te moeilijk. Het warme water helpt je de oefeningen beter te doen, omdat je spieren in het warme water een stuk soepeler zijn!  Yoga in de jacuzzi is dus ideaal voor alle yogaliefhebbers maar is vooral ook fijn wanneer je spieren heel stijf en niet makkelijk te strekken zijn, bijvoorbeeld na het sporten. Ook hier zorgt het warme water ervoor dat je de spieren goed voorbereid zijn op het strekken. Spierpijn, stijve spieren en stijve gewrichten kunnen door yoga in de jacuzzi sterk verminderd en zelfs verholpen worden.

Gezondheidsvoordelen van yoga in de jacuzzi

Veel mensen hebben een heel erg druk bestaan. Ze haasten hele dagen van plek naar plek of zijn juist heel erg hard aan het werk achter hun computer. Door deze activiteiten kunnen spieren gespannen aanvoelen, gewrichten pijn doen of kun je je erg gestrest voelen. Door het warme water van een jacuzzi te combineren met de ontspannende oefeningen kan deze pijn en stress goed verlicht worden. Zo zijn er speciale oefeningen waardoor bijvoorbeeld je nekspieren weer ontspannen aanvoelen. Mede door het warme water wordt ook de druk op de spieren verminderd. Hierdoor wordt het ook een stuk makkelijker om bepaalde bewegingen uit te voeren. Zo kan ook hoofdpijn verminderd worden en de nachtrust kan worden verbeterd. Daarnaast is het ook zo dat het warme water ervoor kan zorgen dat er gelukshormonen worden aangemaakt.

Oefeningen voor beginners

Als je graag wilt beginnen met yoga in de jacuzzi dan is het verstandig om niet gelijk te beginnen met de moeilijkste oefeningen. Als je bijvoorbeeld het meeste last hebt van je onderrug dan kun je ervoor kiezen om een band om je voet te plaatsen, vervolgens is het belangrijk om je been te strekken en je knie te buigen richting je borst. Als je dit drie keer doet en vervolgens goed rechtop gaat zitten en ook drie keer adem haalt en dit ook bij het andere been doet zal je al snel verlichting voelen. Als je meer last hebt van je schouders en/ of de bovenkant van je rug dan kun je het beste voor de volgende oefening kiezen: til je arm op en buig je elleboog zodat je hand de bovenkant van je rug aanraakt. Hou vervolgens je elleboog vast met je andere hand en trek deze rustig richting je hoofd. Leun vervolgens zachtjes met je hoofd naar achteren en haal een aantal keer diep adem. Tenslotte kun je dit herhalen met je andere arm.

Ook leuk voor gevorderden

Yoga in de jacuzzi is dus vooral handig voor als je nog niet zo lenig bent en pas net begonnen bent met yoga, maar ook voor gevorderden is het erg leuk! Het is een leuke afwisseling op je normale yoga-routine. Je kunt bijvoorbeeld een jacuzzi kopen, maar het is ook mogelijk om deze oefeningen in een jacuzzi in de spa in de buurt te doen. Veel plezier!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *