Welk dieet past bij een streng fitness regime?

Als je veel aan krachttraining doet is het belangrijk dat je lichaam de juiste voedingsstoffen binnen krijgt. Je vergt immers enorm veel van je fysieke gesteldheid. Bovendien zal je nooit optimaal resultaat krijgen als je je lichaam ook niet op de juiste manier ondersteunt. Bij te weinig eten zie je dat het lichaam in spaarstand gaat en energie uit de afbraak van spieren haalt. Hierdoor loop je juist spiergroei mis. Iets wat je wil voorkomen als je juist over een gespierder lichaam wilt beschikken. Maar welk dieet past eigenlijk bij een streng fitness regime? Is een makkelijke gezonde maaltijd voor 2 personen bestellen nog wel voldoende of moet je ook met andere zaken rekening houden? Wij gingen op onderzoek uit!

 

Eet voldoende calorieën

Het klinkt misschien een beetje tegenstrijdig. Zeker als je gewicht wil verliezen. Toch is het juist bij krachttraining belangrijk om voldoende calorieën te eten. Zo voorkom je spierafbraak en bereik je sneller resultaat. Bovendien moet je beseffen dat je waarschijnlijk door krachttraining in gewicht zal toenemen. Het gewicht op de weegschaal is echter nietszeggend. Dit heeft vooral met de groei van je spieren te maken. Maak daarom geen gebruik van de weegschaal, maar meet je lichaam iedere maand op. Zo kan je jouw voortgang beter bij houden.

 

Let op: je hebt die extra calorieën niet alleen nodig tijdens trainingsdagen. Ook op de dagen dat je rust neemt zijn deze nodig. Dit is immers juist het moment dat je lichaam probeer te herstellen en daardoor ook veel energie verbruikt.

 

Probeer de vraag: “wat eten we vanavond via Butlon”, dan ook aan de hand van jouw calorie-inname te beantwoorden. Hier bestaat geen standaard vuistregel voor. Ieder lichaam is anders. Daarom is het een kwestie van de juiste balans vinden en kijken wat voor jou werkt. Een personal coach kan jou hier eventueel bij begeleiden.

 

Eet meer eiwitten

Eiwitten zijn essentieel bij krachttraining. Deze bestaan voornamelijk uit aminozuren die de bouwstenen voor de aanmaak van spierweefsel vormen. Noodzakelijk dus als je meer spiergroei wilt zien! Als je doorgaans niet veel sport kom je hier gelukkig met een gezond voedingspatroon vanzelf aan. Hoe fanatieker je aan krachttraining doet, hoe meer eiwitten je nodig hebt. Voor zeer actieve sporters wordt ongeveer 1,8 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht aangeraden. Dit bereik je niet met een standaard voedingspatroon. Dat betekent dat je andere keuzes moet maken.

 

Je haalt eiwitten uit verschillende producten. Voornamelijk dierlijke producten zoals kip en kalkoen zitten vol eiwitten. Maar ook peulvruchten, volkoren granen en pasta’s en sommige groenten kunnen extra eiwit bevatten. Daarnaast zijn er ook speciale eiwitshakes op de markt verkrijgbaar, zodat je in één keer een ware boost binnen krijgt. Wil je een keer eten bestellen Amsterdam? Let er dan op dat je voornamelijk voor extra eiwitrijke producten kiest. Dan kan een keertje een makkelijke maaltijd bestellen geen enkele kwaad.

 

Gezonde vetten

Bij het woord ‘vet’ krijgen de meeste mensen het direct benauwd. Wanneer je fit wil zijn is vet immers het laatste waar je aan denkt. Wie dit denkt heeft het echter goed mis. Het belang van gezonde vetten tijdens krachttraining wordt namelijk nog veel te vaak onderschat. Zo heb je gezonde vetten nodig voor de aanmaak van testosteron die tevens een belangrijke rol speelt bij de aanmaak van spierweefsel.

 

Gezonde vetten haal je uit producten als noten, vette vis en avocado.