Wat is droogtrainen?

Ben jij bezig met je gezondheid? Train je in de sportschool en doe je alles om spiermassa te krijgen? Dan heb je de term “droogtrainen” vast al eens voorbij zien komen. Maar wat houdt droogtrainen nu precies in? En hoe kun jij beginnen met droogtrainen?

Droogtrainen in de sportschool
Wanneer sporters het hebben over droogtrainen, bedoelen ze dat ze het vetpercentage (het deel dat je nog kunt zien op bijvoorbeeld buik en benen) volledig verdwijnt, voor zover dat kan. Het doel van sporters is dus om hun vetmassa volledig te laten verdwijnen en in plaats daarvan alleen maar spieren te hebben. Dit is een ambitieus doel. Want vanuit je lichaam is het wel belangrijk om een bepaalde vetmassa te hebben. Vetweefsel is namelijk belangrijk, voor onder meer je organen die op die manier beschermd worden.
Hoe gezond het is om droog te trainen is dus ook de vraag. We adviseren je dan ook om ten alle tijden advies te vragen in de sportschool.

Hoe kun jij droogtrainen?
Zoals gezegd is droogtrainen een ambitieus doel. Je wil namelijk tegen je lichaam in alle vetmassa laten verdwijnen. Dat kost dus nogal wat. Je zal veel inzet moeten tonen om dit voor elkaar te krijgen. Het beste combineer je zeer intensieve krachttraining met uitputtende cardiotraining. Op die manier bouw je een ijzeren conditie op (en verbrand je ook nog eens extra vet) om al die zware oefeningen te gaan volgen.
Je zal alle spiergroepen in je lichaam intensief moeten gaan trainen. Je spieren in je armen en in je benen, maar ook schouders en nek, rug en buik. Hierbij zal je ontdekken dat je over veel meer spiergroepen beschikt dan je van tevoren had gedacht.
Het vet zal op deze manier slinken bij de spieren en spiermassa maakt je lichaam sterker en steviger.

Voeding
Het is bij droogtrainen van cruciaal belang dat je gezond eet en drinkt. Heel veel water en zo min mogelijk suikers (lees: koolhydraten). Ook alcohol zou je in het meest gewenste scenario moeten laten staan, omdat hier heel veel suikers en dikmakers in zitten.
Eiwitrijke voeding is een pré, omdat eiwitten in je lichaam helpen om spiermassa aan te maken en uit te bouwen. Ga dus voor veel gerechten met vlees, kip en vis, maar schuw ook niet om noten en zaden, groenten en fruit te nuttigen. Die producten zullen je zeer goed gaan helpen bij het afvallen en droogtrainen.

Beginnen met droogtrainen
Ben je nog maar net begonnen met droogtrainen? Of ben je van plan om dat eerdaags te gaan doen? Wees dan gewaarschuwd: droogtrainen is een zeer intensief proces. Dat doe je niet in een paar dagen. Het vereist veel doorzettingsvermogen en een ijzeren discipline. Daarbij moet je het ook rustig aan opbouwen, want als je al je spiergroepen tegelijk gaat trainen, overbelast je je lichaam. Houd bij voorkeur 48 uur tussen intensieve trainingen en wissel ze af met cardiotraining. Zoek steeds je grenzen op en ga voor meer en meer. Een stap terug kun je alleen doen als je bang bent voor blessures. Blessures voorkomen staat namelijk op 1. Want eenmaal geblesseerd zal het heel veel van je vergen om weer te gaan trainen.

Conclusie
Droogtrainen is het weg trainen van vet op de buik, benen en billen. Dat doe je het beste met intensieve krachttraining op alle spiergroepen en cardiotraining om conditie op te bouwen. Daarbij moet je gezond eten en gaan voor meer eiwitten, want die helpen je om spiermassa sneller op te bouwen en te herstellen. Pas wel op dat je jezelf niet voorbij loopt, want een blessure zit in een klein hoekje. Eenmaal geblesseerd zal je ervaren dat het moeilijk is om het droogtrainen weer door te zetten.