Wat is beter? Sporten in de avond of in de ochtend?

Iedereen die al een tijdje fitnest vraagt het zich ongetwijfeld wel eens af. Is het nou beter om ’s ochtends te trainen of toch ’s avonds? De meningen zijn hier vaak over verdeeld. In de artikel lees je hoe het zit.

Persoonlijke voorkeur

De belangrijkste reden voor jou om te kiezen wanneer je gaat sporten is simpelweg wanneer jou het beste uitkomt. Niet iedereen heeft de tijd (of zin) om in de vroege ochtend te gaan sporten. Daarnaast is het verstandig om te gaan trainen wanneer jij het gevoel hebt dat je het beste kan presteren. Voor de één is dit in de ochtend en voor de ander in de avond.

Lichaamstemperatuur

Uit onderzoek is gebleken dat het beste moment om te trainen is wanneer je lichaam het warmst is. Gemiddeld is het lichaam het warmst tussen 16:00 uur en 19:00 uur en ’s nachts is het lichaam het koudst. Echter is het wel zo dat het beïnvloed kan worden door wanneer je normaal sport. Stel dat je elke dag om 09:00 uur gaat sporten, dan past je lichaamstemperatuur zich hier op aan om zich voor te bereiden op je workout. Voor het presteren in de sportschool is het dus optimaal als je elke dag (of elke keer wanneer je traint) op het zelfde tijdstip traint. Dit geldt echter niet helemaal voor spieropbouw.

In de avond

Uit een onderzoek dat gedaan is in 2016 kwam naar voren dat voor spieropbouw trainen in de avond optimaal is. In het onderzoek was er een klein verschil zichtbaar na 12 weken tussen trainen in de avond en in de ochtend. Echter na nog 12 weken werd het nog veel duidelijker dat trainen in de avond beter is voor spieropbouw. Gemiddeld had de groep die in de avond trainde 5.3% meer groei dan de groep die in de ochtend trainde. Wil je dus optimaal trainen voor spieropbouw, zorg er dan voor dat je een fitness schema hebt dat je tussen 16:00 uur en 19:00 uur uitvoert.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *