Waarom koolhydraten zo belangrijk zijn bij krachttraining

Koolhydraten zijn de belangrijkste bron van energie voor het menselijk lichaam. Als krachtsporter is het erg belangrijk om voldoende koolhydraten binnen te krijgen. Op het moment dat je niet genoeg koolhydraten eet, gaat je lichaam op zoek naar een andere stoffen om daar energie uit te halen. Bij een tekort aan koolhydraten gebruikt je lichaam eiwitten als brandstof. Eiwitten zijn nodig om spiermassa te creëren en dat is natuurlijk precies wat je wilt als krachtsporter. Een koolhydraatbeperkt dieet is dus niet echt geschikt voor de krachtsporter.

Complexe versus enkelvoudige koolhydraten

Bij het nuttigen van koolhydraten is het belangrijk om te weten dat koolhydraten te verdelen zijn in complexe koolhydraten en enkelvoudige koolhydraten.

Complexe koolhydraten zijn de gezonde koolhydraten. De complexe koolhydraten worden langzamer door het lichaam opgenomen, dan enkelvoudige koolhydraten. Een trage opname van koolhydraten zorgt ervoor dat de bloedsuikerspiegel niet te snel stijgt. De meest populaire complexe koolhydraat bronnen zijn zoete aardappels, pasta, rijst en brood.

Enkelvoudige koolhydraten zijn koolhydraten die je eigenlijk beter kan vermijden. Ze worden ook wel suikers genoemd. Suikers zorgen ervoor dat de bloedsuikerspiegel in een snel tempo stijgt, maar ook weer snel daalt. Het resultaat hiervan is dat je dus even heel erg energiek voelt, maar kort daarna stort je in waardoor je je erg moe voelt. Voeding als chocola, snoep, ijs en fruit bevatten enkelvoudige koolhydraten.

Hoeveel koolhydraten voor het sporten?

Om zo goed mogelijk te presteren tijdens het sporten is het belangrijk dat je minimaal 60 procent van al je calorieën binnenkrijgt, koolhydraten zijn. Bij het eten van veel koolhydraten zorg je ervoor dat je glycogeen voorraad in de spieren en lever voldoende is. Het is belangrijk deze voorraad volledig aangevuld is en aangevuld blijft. Wij raden het daarom aan om 1,5 uur voor de training minimaal 60 tot 70 gram complexe koolhydraten te eten, zodat je genoeg energie hebt tijdens het trainen.

Wanneer je getraind hebt, is het ook weer belangrijk om de glycogeen voorraad te herstellen. De meest gemakkelijke manier om dit te doen is door fruit te nuttigen. Fruit bevat dextrose wat ervoor zorgt dat de voorraad snel aangevuld wordt.

Als krachtsporter is het dus erg belangrijk om genoeg koolhydraten te nuttigen. Een koolhydraatarm dieet zal dus de sportprestaties van een krachtsporter in de weg zitten. Wij raden het aan om veel koolhydraten te nuttigen om zo de beste prestaties te leveren.