Voeding

Wanneer je regelmatig sport of bezig bent met het verliezen van overtollig vet is een gezonde voeding essentieel. Door voldoende en goed te eten krijgt je lichaam verschillende, uiterst belangrijke voedingsstoffen binnen. Met deze voedingsstoffen worden de aangetaste spieren in je lichaam hersteld en wordt een energiereserve opgebouwd om de volgende training goed uit te kunnen voeren. Een van de belangrijkste voedingsstoffen die noodzakelijk is wanneer je regelmatig sport is eiwit, wat onder meer in kwark, melk en ei zit. Het is heel eenvoudig om voldoende eiwitten binnen te krijgen: neem in de ochtend een ontbijtje met een ei, een bakje kwark en een koud glas melk. Niet alleen goed voor je lichaam, ook nog eens hartstikke lekker!

Gezonde voeding: de basis van het afvallen

 Een gezonde voeding vormt de basis van het afvallen, waarbij je minder tussendoortjes neemt en meer vitamines binnenkrijgt. Neem bijvoorbeeld een appel of sinaasappel in plaats van ongezonde repen chocola of koekjes. Een tussendoortje op z’n tijd kan vanzelfsprekend geen kwaad, maar te veel tussendoortjes laten je vetreserves toenemen die er tijdens het sporten niet direct worden afgehaald. Bij het sporten worden namelijk eerst de reserves aangebroken die je tijdens het ontbijt, de lunch of het diner binnen hebt gekregen. Pas daarna worden een beroep gedaan op de overige reserves; het overtollige vet in je lichaam.

Hoe zorg ik voor een gezonde voeding?

 Het is vanzelfsprekend niet alleen belangrijk om voldoende eiwitten te eten als je regelmatig sport. Ook dien je iedere avond voldoende koolhydraten tot je te nemen, bijvoorbeeld in de vorm van aardappels of pasta in combinatie met verschillende soorten groente. Eens in de zoveel dagen kun je dit aanvullen met een stukje vlees, voor extra voedingsstoffen. Neem in de ochtend bij voorkeur bruin brood in plaats van wit brood.