Tips voor het voorkomen van een blessure

Vaak lopen sporters blessures op, dit hoort er nou eenmaal bij. Het liefst voorkom je blessures volledig, maar helaas is dit eigenlijk niet te doen. Wel kan je door bepaalde stappen te volgen de kans op blessures sterk verminderen.

Maar als eerst is het belangrijk om te weten waarom blessures ontstaan. Blessureleed kan voorkomen wanneer er te intensief druk word gezet op een bepaald lichaamsdeel, gewricht of een spier. De meeste blessures komen omdat er niet goed geluisterd wordt naar het lichaam, zo komt er overbelasting en kan er een blessure ontstaan. Om dit te voorkomen of in ieder geval te verminderen zijn hier wat tips te vinden.

Warming-up en cooling-down

Het ergste wat je kan doen bij elke cardiologische sport is om koud te beginnen. Koud beginnen houdt in dit geval in dat je zonder je spieren warm te maken aan een sport begint. Doe daarom, bij bijvoorbeeld een voetbalwedstrijd, altijd kleine oefeningen om de spieren warm te maken. Dit voorkomt de kans op een blessure. Ook na het sporten is het belangrijk om rustig af te bouwen en cooling-down oefeningen te doen.

Luister naar het lichaam

Een simpele oplossing op blessures is goed luisteren naar het lichaam. Dit klinkt erg simpel en vanzelfsprekend maar erg veel sporters luisteren niet goed naar hun lichaam. Vaak word het lichaam tot het uiterste gepushed om het doel te bereiken. Hoewel dit bij kan dragen aan de winst van je team bijvoorbeeld, is dit ook voornamelijk heel dom. Weet altijd wanneer je moet stoppen en erken dit ook. Door het lichaam te kennen en hier mee goed om te gaan word de kan op een blessure al een stuk minder.

Oplossingen

Wanneer een blessure toch voorkomt, ga dan zo snel mogelijk langs een fysiotherapeut voor het juiste advies om zo nare blessure het snelst te overkomen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *