Sportvoeding voor voldoende energie

Bij het beoefenen van duursport is goede voeding erg belangrijk om prestaties te leveren. Tijdens het sporten heeft het lichaam extra veel energie en voedingsstoffen nodig. Door de juiste voeding kun je de gebruikte energie weer aanvullen om de inspanning goed vol te houden. Het belangrijkste voedingstof voor duursporters zijn koolhydraten, want die leveren het meeste energie aan het lichaam. Onze voeding bevat enkelvoudige en meervoudige koolhydraten. Meervoudige koolhydraten moeten eerst worden afgebroken tot de enkelvoudige variant voordat ze energie kunnen leveren. Enkelvoudige koolhydraten worden ook wel suikers genoemd en kunnen vrijwel direct energie leveren. Als het lichaam meer koolhydraten binnenkrijgt dan het verbrandt, worden de overgebleven suikers omgezet in glycogeen. Dit is een reservekoolhydraat in het lichaam dat wordt ingezet als de suikers in het lichaam volledig op zijn geraakt. Het is tijdens duursport aan te raden om de glycogeen voorraad voortdurend aan te vullen door goede sportvoeding te eten. Anders wordt het onmogelijk om een goede prestatie te leveren. 

 

Vochtverlies aanvullen

Het lichaam verliest tijdens het sporten veel vocht in de vorm van zweet via de huid. Het is belangrijk om het vochttekort voortdurend aan te vullen anders ontstaat er dehydratie. Het heeft niet alleen negatieve effecten op de sportprestatie, maar het is ook erg ongezond. Het vochttekort zorgt ervoor dat het bloed dikker word. Het hart moet dan harder werken om te zorgen dat het bloed blijft stromen, daardoor wordt de kerntemperatuur van het lichaam hoger. Om het lichaam af te koelen, gaat het lichaam nog meer zweten en zal het lichaam nog meer vocht verliezen. Het is dus zeer belangrijk om voldoende te drinken tijdens het sporten. Het vocht wat het lichaam verliest, is geen zuiver water. Bij het vochtverlies verlaten ook mineralen als natrium, kalium en magnesium het lichaam en dit zorgt voor de zoute smaak van het vocht. Deze mineralen moeten tijdens het sporten ook worden aangevuld om optimaal te kunnen presteren. Een minimale hoeveelheid is voldoende, want een overschot van deze mineralen kunnen een slechte invloed op de sportprestatie hebben. 

 

Sportdrank om optimaal te presteren

Het lichaam heeft tijdens het sporten dus extra vocht, suikers en mineralen nodig om een optimale prestatie te leveren. Om aan de vraag te kunnen voldoen is het mogelijk om gelletjes te nemen en weg te spoelen met water. In de gelletjes zitten de suikers en mineralen en dankzij het water komt het snel in het bloed terecht. Dit geeft het lichaam snel energie en vult tegelijkertijd het vochttekort aan. Een andere mogelijkheid is het nuttigen van een sportdrank, die alle benodigde suikers en mineralen bevat. Door de ontwikkeling van de sportdrank is het voor iedere training of wedstrijd mogelijk om de juiste verhouding te mixen. De sportdrank zorgt dat het lichaam voldoende vocht, suikers en mineralen binnenkrijgt om een goede prestatie te leveren.