Me-time in de sportschool

“Als ik een abonnement neem, dan heb ik een stok achter de deur.”, “Als ik een fitness-maatje heb, ben ik extra gemotiveerd.”, “De gratis sportdrank is heerlijk.”. Er bestaan een hoop misverstanden over de sportschool. In de praktijk komen een hoop fanatieke beginners dan ook bedrogen uit! Alleen sporten is voor losers, dat is wat de vele YouTube video’s en populaire mudruns ons willen doen geloven. Dus nemen we massaal deel aan groepslessen en juichen elkaar motiverend toe in het krachthonk. Niets is echter minder waar! In het volgende artikel geven we vijf redenen om je gedemotiveerde sportmaatje eens wat vaker thuis te laten.

  1. Grotere beloning

Met een gezonde dosis tegenzin hijs je je smartphone in een ultra beschermend Gear4 hoesje en jezelf op de crosstrainer. Maar man, wat zal de voldoening groot zijn als je er over 20 minuten weer vanaf stapt. Je hebt jezelf er doorheen gesleept en misschien zelfs wel overtroffen! Voor de meeste mensen is de mentale uitdaging groter dan de fysieke. Wanneer je zelfstandig sport leer je support en motivatie uit jezelf te halen en dit maakt je mentaal vele malen sterker. Een kracht waar je op alle vlakken in je leven profijt van hebt.

  1. Niet te vergelijken

Het grote voordeel van alleen sporten is dat je je volledig kunt richten op je eigen resultaten. Wanneer je samen sport, leg je jezelf gauw (on)bewust langs de lat van de ander. De enige vergelijking die je kan maken, is die met jezelf! Waar ben je nu en waar was je drie maanden geleden? Direct een mooie manier om je vorderingen bij te houden. Vergelijken met anderen is verloren energie. Energie die je beter aan andere dingen kunt besteden. Je bevindt je tenslotte in de sportschool.

  1. Minder tijdverlies

 

Alleen sporten is vele malen sneller en effectiever. Simpelweg omdat het een hoop gedoe bespaart! Geen geklets of wachten tijdens het omkleden, niet om beurten op het apparaat. Door altijd een sporttas klaar te hebben staan, bespaar je jezelf ook nog eens een hoop tijd in de voorbereidingen. Bijvoorbeeld door je outfit de avond van te voren klaar te leggen, of direct uit kantoor een bezoekje te brengen aan de gym. Dit maakt de drempel om te gaan vele malen lager. Happy Plugs earphones in je oren, een up-tempo muziekje aan en gaan!

 

  1. Volg je eigen ritme

 

Het beste moment om te sporten verschilt sterk per persoon. De een sport graag in de ochtend, de ander slaapt liever lekker uit. Ga je vandaag voor cardio of liever voor kracht? Wie alleen sport hoeft met niemand rekening te houden en zo stel je gemakkelijk een eigen schema samen. Door rekening te houden met je eigen bioritme kies je voor tijdstippen waarop JIJ de meeste energie hebt. Hierdoor train je krachtiger, effectiever en zie je meer resultaat. En laat dat laatste nou net de beste motivatie zijn die er bestaat.

 

  1. Meer vrijheid

 

Iedereen heeft wel eens geen zin om te sporten. Is er voor jou zo’n moment aangebroken? Dan schuif je je training toch een dagje op? Zonder geklaag van je sport-maatje die ‘Dan ook geen zin meer heeft om te gaan’. Je kunt op jezelf rekenen en weet dat je de volgende dag je gemiste oefeningen alsnog dubbel en dwars inhaalt. Zolang je al je vorderingen nauwkeurig bijhoudt is er eenvoudig een pauze-momentje in te lassen. Bevestig daarom je smartphone in een stevige fietshouder en kies eventueel voor een relaxte fietstocht, mocht je toch nog even wat beweging willen pakken.

Je hebt alleen jezelf nodig om je doelen te bereiken of jezelf te motiveren.  Zet ‘m op!