In een korte tijd gespierd worden? Dit zijn onze tips

De feestdagen zitten erop en je krijgt weer zicht op de zomervakantie. Dat gaat gepaard met de gedachten om naar de sportschool te gaan en lekker fit te worden voor de zomer. Het liefst wil je binnen een korte tijd zo gespierd mogelijk worden. Maar wat zijn de opties, is dit slim en hoe pak je dit het beste aan.

Binnen zeer korte tijd

Regelmatig zul je advertenties voorbij zien komen waarbij wordt gezegd dat je binnen een maand of een korte periode een sixpack en gespierd lichaam krijgt. Echter zijn dit veelal puur voor reclame uitspraken die worden gedaan.

Binnen een zeer korte tijd erg gespierd worden is namelijk slecht voor je lichaam en niet realistisch. Mensen die echt spieren willen opbouwen doen hier minsten maanden of zelfs jaren over. Bovendien vergt het een zeer gedisciplineerd schema voor zowel je voeding als de trainingen zelf. 

Val dus niet veel de valkuil om binnen een maand je lichaam compleet om te toveren. Wanneer je in een korte tijd wel zoveel mogelijk verbetering voor jezelf door wilt voeren dan is het belangrijk om op de onderstaande zaken te letten. 

Bouw het op en ga niet van 0 naar 100

Bouw het sporten rustig op. Kijk daarbij eerst naar waar je op dit moment staat. Begin je pas net met sporten? Ga dan niet meteen dagelijks sporten, maar ga bijvoorbeeld 1 of 2 keer per week naar de sportschool of een andere sport beoefenen. Lees hier meer over wanneer je begint met sporten

Sport je al een paar keer per week? Bouw dit dan uit met 1 of 2 keer vaker sporten per week. 

Kies voor een zo gezond mogelijk voedingsschema

Een van de grootste fouten die worden gemaakt is een veel en veel te streng en verkeerd dieet. Het beeld dat mensen hebben is dat wanneer je erg weinig eet, je ook afvalt. Dat is handig vlak voor de zomer; is stop gewoon een paar weken met eten! Maar dat is nou juist zeer ongezond voor je lichaam. 

Je lichaam heeft energie nodig en dat wordt gehaald uit voeding. Na het sporten worden je spieren opgebouwd en daarvoor zijn proteïnen en andere voedingsstoffen nodig. Zorg ervoor dat je gevarieerd eet, suikers vermijd, veel groenten eet en een paar stukken fruit per dag. Dit zijn slechts grofweg een paar snelle tips, maar gevarieerd en met mate eten kom je al een heel stuk. 

Vergeet niet aan je slaap te denken

Slaap wordt ook vaak onderschat. We denken dat slaap iets is wat we sneller kunnen doen en waar we tijd op kunnen besparen. Maar tijdens het slapen herstellen we ons lichaam. Naast het aantal uur slaap is de kwaliteit van je slaap ontzettend belangrijk. Wanneer je een betere slaap hebt dan ontwikkel jij op zowel mentaal als fysiek vlak.