Het geheime ingrediënt voor spiergroei…dat iedereen die +4 dagen sport vergeet!

Als je snelle spiergroei wilt zien moet je knallen in de sportschool; 4 á 5 dagen per week! Toch? Dat is in ieder geval wel wat er verteld wordt tegen mensen die starten met fitness. Dit komt voor uit de diepgewortelde gedachte “meer is beter”, maar is niet juist. Om je spieren te laten groeien moet je ze vooral laten rusten… je leest het goed, rust is het geheime ingrediënt voor spiergroei.

Mijn eigen ervaring met fitness

Ik begon, zoals veel jongens, met fitness toen ik in de puberteit raakte. Na school gingen we met een groepje vrienden naar de sportschool. Meer om te praten en te lachen dan om daadwerkelijk hard te sporten. Maar wel gelijk 3 dagen in de week en later zelfs 4 dagen. Ik dacht dat dat slim was en dat mijn spieren snel zouden gaan groeien. Dit viel natuurlijk tegen en daarmee verloor ik motivatie.

Na verschillende teamsporten, startte ik toen ik kinderen kreeg weer met fitness. Ik kon mezelf niet vastleggen aan de vaste trainingstijden en wedstrijden en wilde weer zelf mijn schema gaan bepalen. Maar wat voor fitness-schema moest dat worden? Ik zocht online naar informatie en vond daar de gespierde god methode, geschreven door fitness expert Glen Goossens. Dit boek leert je stap voor stap om een eigen voeding- en fitnessplan samen te stellen wat past bij jouw levensstijl.

Het belangrijkste ingrediënt dat Glen noemt voor spiergroei is… rust.

Rust inbouwen in je fitness-schema

Spieren groeien doordat ze door de trainingsprikkel scheuren en vervolgens weer herstellen. Scheuren klinkt heftig, het zijn maar kleine scheurtjes natuurlijk. Deze herstellen tijdens rust waarbij je lichaam aminozuren (eiwitten) gebruikt en doordat de scheurtjes dichtgroeien “groeit” de spier in kracht en omvang. Maar dit gebeurt alleen tijdens rust, niet wanneer je de spieren verder traint.

In het gespierde god boek leerde ik dat de ideale trainingsintensiteit 3x per week is. Nooit 2 dagen achter elkaar maar altijd met een dag of meer tussen je trainingen. Dat geeft je lichaam de rust die nodig is om te herstellen en te groeien. Daarnaast moet je niet alleen rust inlassen tussen je sessies maar ook tussen de oefeningen binnen 1 trainingsessie. Dit vinden veel mensen die fitness doen lastig. Je wilt je tijd zo effectief mogelijk benutten en daarom ga je onafgebroken door met de setjes (meer is beter!!) en vergeet je rust te houden. Als je wel enkele minuten rust neemt tussen de sets, zul je merken dat je veel zwaarder kunt trainen en een sterkere trainingsprikkel kunt creeëren.

Het resultaat: meer om van te herstellen en dus meer spiergroei.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *