De drie dingen die jou weerhouden van een gezond gewicht

Wil je werken aan een gezond gewicht en probeer je af te vallen? Heb je ondanks het feit dat je goed op je voeding let toch het idee dat het je niet lukt om je ideale gewicht te bereiken? Dat kan uiteraard een groot aantal verschillende redenen hebben. We zetten de drie dingen die jou weerhouden van een gezond gewicht op een rij. Het gaat om zaken waar we binnen ons Westers dieet veel last van hebben, waardoor de kans groot is dat ook jij je daarin zal herkennen.

Veel olie binnen het dieet

Het eerste dat jou ervan zal weerhouden om een gezond gewicht te bereiken is het gebruik van teveel olie. Olie is een bewerkt product, want het groeit niet aan een boom. Olijfolie geldt volgens de marketeers als een gezond alternatief voor dierlijke vetten, maar dat betekent niet dat het gaat om een ‘gezond’ product. Het is in plaats daarvan een minder schadelijke variant. Met name wanneer je veel olie eet zal dit terecht komen in je bloedvaten, op je buik en tussen je organen. Maak daarom niet zomaar gebruik van veel olie, dit kan je er eenvoudig van weerhouden om een gezond gewicht te bereiken.

Te weinig gebruik van vezels

In een Westers dieet maken we aan de andere kant juist relatief weinig gebruik van vezels, terwijl die van groot belang zijn om een gezond gewicht te kunnen bereiken. Het grote voordeel van vezels binnen het dieet is dat ze zorgen voor een vol gevoel. Verder voeden ze de darmflora en zorgen ze ervoor dat je gezond kunt blijven. De vezels vind je uitsluitend in planten, waardoor je meer groenten, fruitsoorten en hele granen zal moeten eten. Eet je te weinig vezels? Dan zal dat je er waarschijnlijk van weerhouden om een gezond gewicht te bereiken.

Veel geraffineerde suikers

Tenslotte kunnen de geraffineerde suikers je ervan weerhouden om een gezond gewicht te bereiken, omdat ons lichaam daar op een heel negatieve manier op reageert. Het gaat om een type suiker dat we kunstmatig maken, waardoor we daar in ons lichaam niet goed mee om kunnen gaan.

Houd er rekening mee dat het aan de andere kant ook niet goed is om van de natuurlijke suikers meer te eten. Met het suiker uit bijvoorbeeld fruit zorg je er echter wel voor dat je er ook fruit bij eet, terwijl dat bij geraffineerde suikers niet het geval is. Vandaar dat die suikers je ervan kunnen weerhouden om een gezond gewicht te bereiken, je eet namelijk ook het snoep of de andere ongezonde producten om de geraffineerde suikers er omheen bij op.

Het zijn drie dingen die je weerhouden van een gezond gewicht, waardoor het verstandig is om die aan te pakken binnen het dieet dat je volgt of voor jezelf hebt samengesteld. Houd er daarnaast rekening mee dat ook een teveel aan vlees en vis schadelijk kunnen zijn, net als het gebruik van te weinig peulvruchten. Er bestaan wat dat betreft nog meer dingen die jou weerhouden van een gezond gewicht.