Cardio

Cardio, je hebt er wellicht al eens van gehoord? Toch is het niet voor iedereen even duidelijk wat cardio precies inhoudt. Tijdens het uitvoeren van cardiotrainingen speelt je hartslag een belangrijke rol, niet voor niets noemt men cardio ook wel ‘trainen met je hart’. Tijdens een cardiotraining wordt je hart stevig aan het werk gezet om je conditie te verbeteren en bijvoorbeeld te werken aan het verlies van overtollig vet aan je lichaam. Cardio is geen specifieke sport en kan dus verschillende sporten omvatten, zoals hardlopen, fietsen of verschillende oefeningen in de sportschool waarbij je intensief bezig bent.

Let wel, cardiotrainingen zijn gericht op een langdurige belasting van je hart. Bij een aantal korte sprintjes heb je immers ook een hoge hartslag, maar dit is niet de essentie van een cardiotraining. Het uiteindelijke doel van een cardiotraining is het verbeteren van je aerobe conditie. Het tegenovergestelde van een aerobe training is een anaerobe training, waarbij je korte bewegingen met een hoge intensiteit uitvoert. Dit heeft doorgaans geen groot effect op je conditie.

Hoe voer ik een cardiotraining uit?

 Bij het uitvoeren van een cardiotraining is het gebruik van een hartslagmeter aan te raden. Een hartslagmeter geeft je een zeer nauwkeurig indicatie van de intensiteit van een training die je aan het uitvoeren bent. Over het algemeen wordt de maximale hartslag van een mens geschat op 220 – je leeftijd. Wanneer je een cardiotraining met deze hartslag uit zou voeren zit je tegen de limiet aan, wat niet de bedoeling is. Het behalen van je maximale hartslag gebeurt eigenlijk alleen aan het einde van zeer zware trainingen of bijvoorbeeld bij een wedstrijd.

Tijdens een aerobe training dien je op circa 70-80% van je maximale hartslag te presteren. Zorg er na een training voor dat je lichaam voldoende tijd heeft om volledig te herstellen.