Alles over koolhydraten

Ons lichaam heeft koolhydraten nodig, want ze zijn een belangrijke leverancier van energie voor ons lichaam. Echter, veel mensen met overgewicht consumeren ook te veel koolhydraten. Dit komt doordat koolhydraten eigenlijk suikers (sachariden) zijn. Het lichaam zet de ingenomen koolhydraten namelijk om in glucose, waardoor de bloedsuikerspiegel stijgt. Het is van belang om te letten op je hoeveelheid koolhydraten je dagelijks inneemt.  Wanneer we te veel koolhydraten innemen, zal het lichaam het overschot aan suikers opslaan als vet. Een koolhydraatarm dieet kan je helpen om af te vallen en vet buik wegtrainen.

Wat zijn koolhydraten precies?

Zoals gezegd zijn koolhydraten suikers maar bevatten daarnaast ook nog zetmeel. Koolhydraten zijn een van de drie belangrijke voedingsstoffen van het lichaam, naast eiwitten en vetten. Koolhydraten bevinden zich in velerlei soorten producten. Producten met veel koolhydraten zijn bijvoorbeeld brood, pasta en granen. Daarnaast bevinden zich ook veel koolhydraten in suiker, snoep, snacks etc. De hoeveelheid glucose die via koolhydraten wordt opgenomen wordt weergegeven via de glycemische index. Hoe hoger de glycemische index is, des te sneller zal je bloedsuikerspiegel door vrijgekomen glucose stijgen. Koolhydraatrijke producten met een hoge glycemische index zijn daardoor ongezonder, omdat ze voor sterke schommelingen in de bloedsuikerspiegel zorgen.

Slechte en goede koolhydraten

De groep koolhydraten valt onder te verdelen in goede en slechte koolhydraten. Dit heeft te maken met de vorenvermelde glycemische index (GI). Slechte koolhydraten hebben een hoge GI: ze laten je bloedsuikerspiegel snel stijgen maar ook weer snel dalen. Deze koolhydraten worden namelijk snel door het lichaam verteerd. Gevolg is dat je ook snel weer honger zult hebben. Voorbeelden van producten met een hoge GI zijn frites, popcorn, stokbrood en chips

Goede koolhydraten daarentegen worden door het lichaam langzamer verteerd. Deze koolhydraten hebben dan ook een GI van < 55 (GI wordt gemeten van 0-100, slechte koolhydraten hebben een GI > 70). Door veel goede koolhydraten te consumeren zal je bloedsuikerspiegel minder schommelingen vertonen en je minder snel last hebben van hongergevoel. Voorbeelden van producten met goede koolhydraten zijn magere zuivelproducten, volkoren graanproducten, groente en fruit.

Koolhydraatarm dieet

Een koolhydraatarm dieet richt zich meestal op het consumeren van zo min mogelijk koolhydraten. Meestal worden ter vervanging extra eiwitten voorgeschreven, om het verlies te compenseren. Een koolhydraatarm dieet kan helpen om in redelijke termijn af te vallen en je los te maken van de ‘verslaving’ aan koolhydraten. Echter, zoals reeds vermeld heeft ons lichaam ook koolhydraten nodig als belangrijke bron van energie. Koolhydraatarme diëten zijn dan ook meestal tijdelijk en niet voor de lange termijn. Wanneer je teveel overgewicht hebt, en daardoor last hebt van je spieren en gewrichten kan Fysiotherapie Deurne je daarbij helpen. Met een aangepast trainingsschema door de fysiotherapeut gemaakt, boek je sneller resultaat

.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *