5 tips om gezond te blijven in de herfst

Een ding waar ons leven altijd uit zal bestaan is verandering. De natuur herinnert ons hieraan aan het steeds veranderende ritme van de seizoenen.

 

De temperaturen zijn koeler geworden en de dagen zijn korter. De ochtendlucht is levendig en het is tijd om te beginnen te denken aan winterjassen en wollen mutsen.

Die lange, zomerdagen van lichte bessen, knappe salades en sappig vers fruit zijn bijna achter ons. Om de teleurstelling een beetje tegen te gaan hebben we wat tips voor je om de herfst goed door te komen.

1. Koop eten in het seizoen dat de ingrediënten aanwezig zijn.

 

Met de komst van het nieuwe seizoen is het nu tijd om je dieet mee te veranderen! Omarm het lekker eten dat de herfst biedt. Geniet van verse pompoenen, pastinaakjes, appels, peren, vijgen en de bessen!

 

Sommige van mijn favoriete verse seizoensgebonden gerechten zijn romige pompoensoep, gebakken zoete aardappelen, gekarameliseerde peren en knappe appeltaartjes.

 

2. Eet de herfstkleuren, die zullen je opbeuren!

 

Herfst is het seizoen van warme, aardse kleuren; Denk diepgroen, donkergele en briljante sinaasappels. Wanneer u voedsel eet die rijk is aan deze kleuren, absorbeert u de vibrerende energie van de aarde. Herfstvoedsel is levendig, kleurrijk en voedend eten. Een vuistregel is dat hoe kleurrijk het fruit, hoe beter het is voor uw gezondheid en uw immuunsysteem.

3. Verhoog uw immuunsysteem.

 

Met het veranderende seizoen is het nu de perfecte tijd om je immuunsysteem te stimuleren. Wanneer ik de behoefte aan een boost voor mijn immuunsysteem voel, kijk ik eerst naar Moeder Natuur. Sommige van mijn favoriete natuurlijke immuun-boosters zijn: veel water drinken, veel levend (levend) ruw voedsel eten, knoflook, vitamine B, C en D, E3 champignon, zink en Manuka Honing.

 

Een andere krachtige manier om je immuunsysteem te stimuleren en sterk te houden is om de kracht van de oefening en work-outs binnen te beoefenen. Dit brengt mij naar mijn volgende punt, tip nummer 4.

 

4. Zet je lichaamsbewegingen binnen vier muren voort

 

In de zomer is het zo aangenaam om tijd buiten te brengen. Voor velen stelt dit zonnige weer hen in staat hun lichaam natuurlijk te verplaatsen naar kleine beweegactiviteiten zoals wandelen op het strand. Te veel mensen stoppen met het oefenen en besteden meer tijd aan het doen van zittende activiteiten binnen.

 

Een manier om door te gaan tijdens het koele seizoen, is om uw activiteit naar binnen te verplaatsen: doe yoga thuis, zwem, ga naar de sportschool of neem deel aan een dansklas!

Kruip anders eens achter de computer en bekijk onder het gemak van een hete kop thee naar de verschillende fitnessartikelen die je binnenshuis handig kunt gebruiken.

Op deze manier raakt je lichamelijke huishouding georganiseerd en zorgt ervoor dat je goed voorbereid bent voor de komende wintermaanden.

 

5. Beweeg mee met de seizoenen

 

Als de seizoenen veranderen, geeft dat gelijk ook een goede motivatie om veranderingen in je eigen levensstijl te maken.

 

De kortere dagen en langer nachten zijn het perfecte excuus om de tijd te nemen om echt voor jezelf te zorgen. Niet alleen op sportief gebied maar laat ook het trage ritme je welgevallen. Zorg dat je de tijd thuis ontspannen doorbrengt, met een hete waterfles, draag je favoriete pyjama’s en geniet van vroege avonden. Bekijk films, drink chai thee, of begin met het lezen of  schrijven van dat ene boek waar je elke keer maar weer voor je uitgeschoven had.

 

**

 

Herfst is een leuke tijd om te vertragen en van interne reflectie te genieten. Laat dit seizoen een kans geven om jezelf te voeden door verse seizoensgebonden eten te eten en in harmonie met de natuur te leven. Ik hoop dat deze tips u helpen om sterk en gezond te blijven!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *